Ook in Facebook kun je nu gebruik maken van hashtags. Hoe gebruik jij hashtags in je berichten?
Hieronder 3 tips van de ‘do’s & don’ts’
Facebook, Hashtags, Social media, Tjimka Bakker, TjimkaBakker, #, facebook, gebruik Hashtags

  1. Voorkom ‘wanhopige’ marketing

Zie je ze ook langskomen, de Facebook berichten die vol zitten met hashtags? Zoals te verwachten was is de onvermijdelijke #spam begonnen. In Twitter berichten zal je dit niet zo snel tegenkomen omdat je daar gelimiteerd bent aan 140 karakters.

Dit is nog maar een voorbeeld van wanhopige marketing. Je kent ook vast de volgende;

  • Sensationele titels
  • De hele tekst in hoofdletters met vooral veel uitroeptekens
  • Het verkondigen van controversiële en valse waarheden

Een tekst boordevol hashtags ziet er rommelig uit en werkt alleen maar averechts en is snel een irritator voor mensen die je juist wilt bereiken met je boodschap.
Slimme bedrijven weten dat ‘wanhopige’ marketing de potentiele koper alleen maar afstoot.

Wanneer je heel veel hashtags gebruikt vertel je de search engine van Facebook alleen maar dat je geen focus hebt. Wat je eigenlijk doet is je vrienden en fans bombarderen met spam berichten.
Dit wil je niet.

2. Gebruik hashtags als keyword tags

Met marginaal gebruik van hashtags maak je optimaal gebruik van het zoek effect in Facebook om je content te traceren. Gebruik echter niet een woord wat te algemeen is of met een te brede betekenis. Dan kun je namelijk beter geen hashtag gebruiken. Want zoals we allen weten ‘one size fits all’, betekent niet dat we  het allemaal passen.

Gebruik een hashtag wat bij jou hoort, zoals je bedrijfsnaam of een onderwerp waar je dienst of product aan gerelateerd is.
Denk aan een hashtag als aan een link naar jou, je bedrijf of je product of dienst. Het moet iets specifieks zijn.

Houd in gedachten dat een te brede categorie hashtags jouw content samenvoegt met iedereen die dezelfde hashtag gebruikt. Als er teveel gebruik van wordt gemaakt kan het al snel weer als spam worden gezien en dat wil je niet.

3.  Ben specifiek

Massale marketing mag dan misschien werken voor grote bedrijven en merken, maar niet voor de kleinere bedrijven en lokale ondernemers.

Als je hashtags goed wilt gebruiken, gebruik ze dan om aansluiting te vinden bij een geselecteerde doelgroep. Daarom is het gebruik van een hashtag met locatie erg populair bij de kleinere lokale bedrijven.

Gebruik hashtags zoals je de taal binnen je bedrijf gebruikt. Als er specifieke woorden of zinnen gerelateerd zijn aan jouw bedrijf dan komen deze woorden ook weer naar boven in Facebook conversaties.

Je kunt dus je voordeel halen bij het gebruik van hashtags door je bedrijf meer bekendheid te geven.

Gebruik deze 3 tips bij je Facebook marketing strategie en bekijk de resultaten.

Het gebruik van hashtags in Facebook is een onderwerp van gesprek op dit moment. We weten dat hashtags werken in posts, foto’s en soms comments. Maar nog niet overal. De feiten van het gebruik zullen we pas ontdekken nadat Facebook het gebruik van hashtags volledig uitgerold en geïntegreerd heeft.
Je privacy settings zijn hierbij ook van belang. Jouw hashtags zullen worden samengevoegd met content binnen jouw gebied of invloed in andere content met dezelfde hashtag.