Social Media blokkeren?

Als werkgever worstel je met het gebruik van social media op de werkvloer. Je bent er zelf misschien nog niet volledig mee bekend en er verandert zo veel in die wereld.
Het liefst zou je het gebruik van Twitter en Facebook onder werktijd compleet willen verbieden.
Maar is dat verstandig?

Uit een onderzoek van onder meer TNO bleek dat de productiviteit en innovativiteit juist verhogen. Het kan ook positief uitpakken doordat men beter op de hoogte blijft van wat de concurrent te melden heeft en waar de markt zich op focust. Inzet van social media leidt tot langere en veelvuldigere contacten met de klant dan het ene telefoontje of gesprek op kantoor. Je leert de klant bovendien beter kennen en dat kan leiden tot nieuwe ideeën.”

Als je als werkgever social media inzet voor marketing en personeelswerving kun je het bijna onmogelijk verbieden. Vooral voor jongere werknemers is social media geïntegreerd in hun leven. Dit kan ook tot positieve reacties en leads leiden.

Hoe ga je er dan mee om? Hanteer je wel of geen regels?social media rules

Moeten er per se regels op papier gezet worden voor het gebruik van social media tijdens werktijd?

De gesprekken bij de koffieautomaat of het uitwisselen van de laatste nieuwtjes is immers ook niet gereguleerd. Werknemers hebben toch een algemeen gevoel voor fatsoen en loyaliteit tegenover het bedrijf, management en collega? En het management heeft toch het vertrouwen in hun werknemers dat ze zich verantwoordelijk gedragen?

Maar om misverstanden te voorkomen kan het geen kwaad om een paar regels op te stellen. Dit maakt iedereen bovendien bewust van de impact die social media kan hebben.

Want wie heeft nooit spijt gehad dat een Facebook of Twitter reactie te snel verstuurd is?

En wie kent niet de verhalen dat een werknemer ontslagen is omdat hij of zij een negatieve uitlating deed over het bedrijf of management in de privésfeer.

Een paar regels die als voorbeeld kunnen dienen:
  • Werknemers nemen op persoonlijke titel deel aan social media, bij werk gerelateerde onderwerpen vermelden zij hun organisatie en functie.
  • Werknemers mogen in werktijd actief zijn op social media, “mits het werk er niet onder lijdt”.
  • Werknemers doen er verstandig aan met hun leidinggevende te overleggen “bij de geringste twijfel”.
  • Werknemers respecteren degene tot wie zij zich richten. Etnische laster, persoonlijke beledigingen en obsceniteit zijn niet geoorloofd. De privacy van anderen wordt gerespecteerd. En als je publiceert over een concurrent zorg je ervoor dat wat je zegt feitelijk juist is, zonder een concurrent in diskrediet te brengen. Vermijd daarbij onnodige of onproductieve argumenten, die leiden tot niets.
  • Neem even de tijd en denk na voordat je inhoud publiceert. Reageer tijdig bij opmerkingen wanneer een reactie gewenst is.
  • Post betekenisvolle, respectvolle opmerkingen, dus geen spam of opmerkingen die beledigend kunnen zijn of niet met het onderwerp te maken heeft.
  • Houd je aan je expertisegebied en geef een unieke, individuele kijk of wat zich bij [bedrijf] en in de wereld afspeelt.
  • Respecteer de eigendomsrechten van informatie en inhoud en houd ook de vertrouwelijkheid in het oog.
    komen-als-onderwijzer-om-in-de-regels(1352)
  • Wanneer je het oneens bent met de mening van een ander, reageer dan altijd rustig en beleefd. Gooi geen olie op het vuur in discussies, maar blijf feitelijk.

Laat me weten of dit nuttig voor je was door het bericht te delen of te ‘liken’.
Ook voor aanvullende tips houd ik me aanbevolen. Zet ze hieronder als reactie.

Bedankt.
Tjimka Bakker
Facebook.com/tjimkabakkerNL
Twitter.com/tjimkabakker
Linkedin.com/in/tjimkabakker