Laatst had ik een leuk gesprek met iemand die in zijn bedrijf een paar schaakstukken moet verzetten voor de toekomst. In het verleden had hij aan de hand van trainingen reeds geleerd om goed naar de klant te luisteren.
‘Wat wil de klant van mij’? In plaats van ‘wat wil ik de klant verkopen’?

Uitgaan van de behoefte van de klant is al een goede basis om te bepalen wat de richting wordt van je bedrijf.

Bezieling van bedrijf, social media

Maar niet alleen de wens van de klant is belangrijk. Ook hoe jij jezelf voelt is een graadmeter. Blijf bij jezelf, waar ben jij goed in en hoe ga je dat uitstralen?
Een klant zal eerder voor jou kiezen wanneer jij oprecht enthousiast bent over je product en hier helemaal achter staat.
Een klant kiest voor jou als er een klik is met het bedrijf en de persoon die dit bedrijf vertegenwoordigd.

Hoe geef je jouw bedrijf de uitstraling die het nodig heeft en bij jou past?

Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken. Door de vele mogelijkheden in social media tools kun je een keuze maken in wat voor jou het meest geschikt is. Het kan je helpen om de juiste uitstraling te creëren.

Maar om terug te komen op de ‘klik’ met je klant moet je jezelf afvragen wat jou bindt met de doelgroep. De klant wil zich kunnen identificeren. Echter emoties verbinden, bedrijven niet.

De een kiest voor een Apple product de ander voor een Android, je kiest een BMW of een Volkswagen. Deze keuze heeft alles te maken met emotie, daar waar jij je goed bij voelt zonder het risico dat je hoon of scepsis krijgt van mensen om je heen. Immers, je kunt altijd terugvallen op een doelgroep die dezelfde keuze maakt. Dit is veilig gedrag, je maakt je eigen keuze als individu maar je weet dat je niet snel uitgehoond zult worden. Want het betreffende product is immers al geaccepteerd en goed bevonden door de ‘early adaptors’ en de ‘early majority’.

Het is daarom aan te raden om je allereerst te richten op de ‘innovators’ en ‘early adaptors’, zij beinvloeden de markt.
Social media is zeer geschikt om deze doelgroep met een zeker bereik, invloed en aanzien actief te benaderen in relatie tot jouw product. Via hen kun je een nieuw product of dienst in de markt zetten.

Betrek social media in je communicatie- en/of bedrijfsplan. Blijf daarbij vasthouden aan het belang van een identiteit bij het bepalen van je strategie. Hoe beloon je de rol van deze ‘beïnvloeders’, welke propositie kun jij ze bieden? Ofwel: Whats in it for them?

Apple is bijvoorbeeld ook zo’n markt voor innovators en early adaptors. Apple adverteert niet of nauwelijks. Ze verspreiden enkel het ‘goede nieuws’ naar de massa.

Er ligt bezieling ten grondslag aan het enthousiasme van deze groep mensen van wat zij vinden van een bepaald merk of product. Het merk hoeft niet meer te overtuigen, het merk en product zelf is goed genoeg en het bedrijf staat voor zijn product. Een product is ontworpen en gemaakt om voor 100% te voldoen aan de wensen van de klant.
Dit laatste zul je als bedrijf met volle overtuiging moeten uitstralen of het nu waar is of niet, de koper zal dit geloven. Het is een kwestie van emotie (bezieling).

Wat is de bezieling van jouw bedrijf?

 

Verbinding en emotie is je doel met betrekking tot de klant. De influencers vormen de weg en jouw missie en overtuiging is het vervoermiddel.
Bedenk je daarom nu wat de bezieling van jouw bedrijf is.

Kortom; overtuig de influencers ervan dat je bereid bent het beste van jezelf te geven en handel daar ook steeds naar. Deze groep mensen zullen luisteren en het nieuws verspreiden omdat ze het product of dienst op waarde kunnen schatten.
Als het product of dienst blijkt te zijn wat het moet zijn of te werken hoe het zou moeten werken, dan doet social media het werk voor je. Je hoeft dan alleen nog maar aan de vraag te voldoen.